بخش آموزش شرکت کنترونیک تهران

معرفی دوره های آموزشی اتوماسیون صنعتی شرکت کنترونیک تهران

بخش آموزش شرکت کنترونیک تهران

معرفی دوره های آموزشی اتوماسیون صنعتی شرکت کنترونیک تهران

سرفصل دوره های آموزشی

در این بخش دوره های آموزشی قابل اجرا توسط شرکت کنترونیک تشریح می گردد. همچنین سرفصل دوره ها، در جدول زیر قابل دانلود می باشد. برای دانلود سرفصل هر دوره، بر روی آن کلیک نمایید.


PLC S7 (I)PLC S7 (II)WinCC   SCADAWinCC   Flexible
ProfibusProfinet/EthernetPID ControlPCS 7
کاربر Inverter (کاربر درایو)تعمیرات Inverter (درایو)TIA (S7-1200 ,S7-300)Protol
PLC Alenbradlyعیب یابی تخصصی PLC و شبکهاصول طراحی و اجرای پروژه های اتوماسیون زیمنسEplan
PLC 500N (کنترونیک)PLC S7-200
 PLC STEP5 I             
PLC STEP5  II
کارگاه باز آموزی PLC و مانیتورینگ


                                               راهنمای شرکت در دوره های اتوماسیون صنعتی




PLC S7 (I)   دوره


 

PLCهای S7 زیمنس به عنوان یکی از پرکاربردترین PLCهای موجود در صنایع کشور شناخته می شوند. در این بین PLC S7-300 و S7-400 در بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ استفاده شده اند. از این رو فراگیری کار با این PLCها و نحوه برنامه ریزی آنها از اهمیت خاصی برخوردار گشته است. در دوره PLC S7 I نحوه پیکربندی سخت افزاری PLCهای S7-300 بیان شده و سپس نحوه برنامه ریزی این PLCها نیز بیان می شود. در ضمن دوره، دانشجویان به طور عملی با PLCهای موجود کار نموده و به کمک سیمولاتورهای سخت افزاری متنوع، برنامه های خود را تست می نمایند. 


PLC S7 (II)   دوره 

در این دوره، نکات پیشرفته تر کار با PLC S7 از قبیل پردازش سیگنال های آنالوگ، برنامه نویسی ساختار یافته با استفاده از FC، FB و DB بررسی می شود. همچنین نحوه کار با انواع OBها در این دوره بررسی می شود. در پایان نحوه تست و عیب یابی PLC S7 به کمک ابزارهای متعدد موجود در نرم افزار، بررسی می شود. لازم به ذکر است در انتهای دوره، نکاتی در رابطه با آشنایی دانشجویان با مبحث PID Control بیان می شود. در این دوره نیز تجهیزات سخت افزاری PLC در اختیار دانشجویان قرار گرفته و تست های عملی صورت می پذیرد.


دوره  TIA


نرم افزار TIA به عنوان نرم افزار جدید و جامع زیمنس محسوب می شود که دارای بخش های مختلف STEP7 و WinCC است. با استفاده از بخش STEP7 مربوط به نرم افزار TIA می توان انواع PLCهای جدید زیمنس و برخی از PLCهای قدیمی را برنامه ریزی نمود. PLCهای قابل برنامه ریزی با استفاده از نرم افزار TIA عبارتند از:

  • PLC S7-1200
  • PLC S7-1500
  • PLC S7-300
  • PLC S7-400


در دوره TIA، دانشجویان به طور عملی نحوه برنامه ریزی PLC S7-1200 و PLC S7-300 را به کمک نرم افزار TIA فرا گرفته و تمرین های مختلفی را انجام و تست می‌نمایند.


دوره    WinCC   SCADA


نرم افزار WinCC به عنوان یک نرم افزار بسیار مهم در سیستم های زیمنس و غیر زیمنس محسوب شده و با استفاده از آن می توان سیستم مانیتورینگ را روی یک کامپیوتر ایجاد نمود. منظور از سیستم مانیتورینگ، سیستمی است که دارای امکانات زیر باشد:

  • نمایش صفحات گرافیکی فرآیند
  • نمایش مقادیر فرآیندی از قبیل دما، فشار، Level، فلو، و ...
  • نمایش وضعیت عملکرد عملگرها از قبیل موتور، ولو ها، کنترل ولوها و  ...
  • نمایش پیام های آلارم و عیب یابی
  • ذخیره سازی مقادیر فرآیندی و نمایش آنها در قالب Tren

در دوره WinCC دانشجویان ضمن آشنایی با بخش های مختلف نرم افزار WinCC به انجام نمونه پروژه های مختلف پرداخته و به طور عملی ارتباط بین WinCC و PLC S7 را انجام می دهند.


دوره  Profibus


شبکه پروفی‌باس به عنوان یکی از شبکه‌های مهم در سیستم‌های اتوماسیون صنعتی به خصوص سیستم‌های زیمنس محسوب می‌شود. برخی از کاربردهای شبکه پروفی‌باس در صنعت عبارتست از:

  • برقراری ارتباط بین PLC و تجهیزات فیلد از طریق ارتباط با Remote I/O
  • برقراری ارتباط بین PLC و تجهیزاتی از قبیل درایو و Soft Starter
  • برقراری ارتباط بین چند PLC با هم به منظور تبادل دیتا
  • برقراری ارتباط بین PLC و سیستم‌های مانیتورینگ (WinCC و Touch Panel)

در دوره آموزشی Profibus، همه موارد فوق به دقت مورد بررسی قرار گرفته و به طور عملی توسط دانشجویان پیاده‌سازی و تست می‌شود.



دوره Profinet/Ethernet


اترنت صنعتی یکی از شبکه‌های پرکاربرد در سیستم‌های اتوماسیون صنعتی محسوب می‌شود. عمده استفاده از شبکه اترنت در سطح کنترل و مانیتورینگ، به منظور برقراری ارتباط بین دو PLC  با هم و یا با سیستم‌های مانیتورینگ است.

شبکه پروفی‌نت یک شبکه صنعتی نسبتا جدید است که می‌تواند بسیاری از کاربردهای شبکه‌های صنعتی پروفی‌باس و اترنت را همزمان پوشش دهد. این شبکه توسط کمیته بین المللی پروفی‌باس ارائه شده است و در آینده جایگزین شبکه Profibus DP و نیز Ethernet خواهد شد.

شرکت کنترونیک ضمن تهیه تجهیزات مربوط به شبکه‌های اترنت و پروفی‌نت، اقدام به برگزاری دوره به صورت عملی نموده و دانشجویان می‌توانند نکات مختلف شبکه را پیاده‌سازی و تست نمایند.



دوره  WinCC Flexible

سیستم مانیتورینگ به عنوان یکی از اجزای اصلی سیستم‌های اتوماسیون صنعتی محسوب می‌شود. از نظر سخت‌افزار، سیستم‌های مانیتورینگ را می‌توان به دو نوع تقسیم‌بندی نمود:

الف) سیستم مانیتورینگ مبتنی بر PC (کامپیوتر):

در این نوع سیستم، لازم است یک نرم‌افزار مخصوص مانیتورینگ از قبیل نرم‌افزار WinCC بر روی کامپیوتر نصب شود. در این صورت کامپیوتر مبدل به یک سیستم مانیتورینگ می‌شود. کاربرد این نوع سیستم مانیتورینگ به منظور نظارت یکپارچه بر همه فرآیند است.

ب) سیستم مانیتورینگ مبتنی بر Touch Panel:

در این نوع سیستم، از یک سخت‌افزار مخصوص مانیتورینگ به نام Touch Pnel استفاده می‌شود. به منظور عملکرد صحیح،  لازم است Touch Panle توسط نرم‌افزار مخصوص خود برنامه‌ریزی و تنظیم شود. یکی از نرم‌افزارهایی که در این خصوص ارائه شده است، نرم‌افزار WinCC Flexible می‌باشد که از آن به‌منظور برنامه‌ریزی Touch Panelهای زیمنس استفاده می‌شود. استفاده از Touch Panel معمولا به صورت Local و برای مانیتورینگ یک تجهیز خاص می‌باشد.

در این دوره آموزشی، دانشجویان نحوه عملکرد نرم‌افزار WinCC Flexible را فرا گرفته و به طور عملی با برخی از انواع Touch Panelهای شرکت زیمنس کار می‌کنند.




دوره   PID Control


سیستم‌های کنترل صنعتی را می‌توان به دو نوع حلقه باز و حلقه بسته تقسیم‌بندی نمود. در سیستم حلقه باز از نتیجه عملیات صورت پذیرفته در فرآیند هیچ فیدبکی دریافت نمی‌شود. در سیستم حلقه بسته، مقدار کمیت فرآیندی تحت کنترل از قبیل دما، فلو، Level، فشار و ... توسط سنسور اندازه‌گیری شده و به عنوان فیدبک

به سیستم کنترل ارسال می‌شود. سیستم کنترل با توجه به فیدبک  دریافتی، نسبت به تصحیح فرمان خود اقدام می‌نماید.

در روش PID Control ابتدا اختلاف بین مقدار تنظیمی Set Point و مقدار کمیت فرآیندی PV بدست آمده و به نام Error شناخته  می‌شود. سپس مقدار Error از توابع تناسب، انتگرال‌گیر و مشتق‌گیر  عبور داده شده و فرمان خروجی تولید می‌شود. 

در دوره آموزش PID Control علاوه بر بررسی جامع روش‌های پیاده‌سازی PID، چگونگی تنظیم پارامترهای حلقه‌های کنترلی (روش‌های Tuning) نیز مورد بررسی قرار داده می‌شود.



دوره  PCS7


از دیدگاهاتوماسیون صنعتی، انواع صنایع و کارخانه‌جات را می‌توان به سه دسته تقسیم‌بندی نمود:


الف) Factory Automation (اتوماسیون کارخانه)

منطور از اتوماسیون کارخانه، صنایع و کارخانه‌جاتی است که در آنها تولید یک قطعه صنعتی مد نظر باشد، نه یک محصول شیمیایی یا دارویی. در این صنایع عموما با عملیاتی از قبیل برش، کشش، پیچش، پرس و مواردی از این دست مواجه می‌باشیم. در این صنایع، تجهیزات مورد استفاده عموما از نوع دیجیتال یا دو حالته بوده و پردازش سریع برنامه و عکس‌العمل سریع کنترلر مد نظر است. در چنین صنایعی کمتر با انجام محاسبات پیچیده ریاضی و کنترل PID مواجه هستیم. در چنین شرایطی بهترین انتخاب به عنوان سیستم کنترل، استفاده از PLC است. 


ب) Process Automation: (اتوماسیون فرآیند)

منظور از اتوماسیون فرآیند، صنایعی است که در آنها تولید یک محصول شیمیایی یا دارویی، غذایی و ... مد نظر است. در این صنایع، کنترل دقیق کمیت‌های فرآیندی آنالوگ از قبیل دما، Level، فلو، فشار و ... مد نظر است. در چنین صنایعی انجام محاسبات پیچیده ریاضی از قبیل PID Control مورد انتظار است و سرعت‌ عمل زیاد کنترلر چندان مد نظر نمی‌باشد. در این صنایع، استفاده از سیستم‌های کنترل توزیع شده یا DCS توصیه می‌شود.

شرکت‌های مختلف در سطح دنیا اقدام به ارائه سیستم DCS نموده‌اند که از جمله آنها می‌توان به شرکت‌های امرسان (DCS Delta V)، شرکت یوکوگاوا، شرکت ABB و شرکت زیمنس اشاره نمود. در این بین شرکت زیمنس اقدام به ارائه سیستم DCS خود به نام PCS 7 نموده است که با استفاده از کنترلرهای خاص S7-400 پیاده‌سازی می‌شود. پیاده‌سازی منطق کنترل و مانیتورینگ این سیستم با استفاده از نرم‌افزار PCS 7 صورت می‌پذیرد.

در دوره آموزش PCS 7 نحوه استفاده از نرم‌افزار PCS 7 به منظور برنامه‌نویسی منطق کنترل و پیاده‌سازی سیستم مانیتورینگ ( تحت WinCC) آموزش داده شده و دانشجویان به طور عملی با سخت‌افزار مربوط به PCS 7 کار می‌نمایند.  


ج) Bach Process:

برخی از فرآیندهای ترکیبی که کنترل آنها به صورت ترتیبی همراه با سایر متدهای کنترلی است، در زیر شاخه Bach Process قرار می‌گیرند.



دوره کاربر Inverter (کاربر درایو)

درایو  تجهیزی است که از آن به منظور کنترل سرعت انواع موتورهای الکتریکی استفاده می‌شود. درایو داری انواع مختلفی است که یکی از پرکاربرد ترین آنها، Inverter است. شرکت‌های مختلف صنعتی تا کنون اقدام به ارئه Inverter نموده اند که برخی مدل‌های پرکاربرد عبارتند از Micromaster زیمنس، درایوهای ABB، SEW، LS, DELTA و ...

یکی از نکات مهم درباره Inverter، نحوه انجام تنظیمات آن با استفاده از پنل نصب شده روی آن یا به کمک نرم‌افزار مخصوص درایو است. در دوره کاربر Inverter تمرکز بر این موضوع قرار داده شده  و ضمن معرفی اجزای درایو و وظایف هر کدام از آنها، نحوه تنظیمات در چند نوع درایو از قبیل Micromaster، LS، DELTA و ... بیان شده و دانشجویان به طور عملی تنظیمات را پیاده‌سازی می‌نمایند.


تعمیرات Inverter (تعمیرات درایو)

بسیاری از درایوهای مورد استفاده در صنعت، به دلیل وجود شرایط نامناسب یا بروز نوسانات برق و مواردی از این دست، به مررور دچار برخی اشکالات سخت افزاری می‌شوند. در این حالت معمولاً درایو قابل استفاده نبوده و نیاز به تعمیر دارد. در چنین شرایطی لازم است درایو به برخی شرکت‌هایی که در زمینه تعمیرات فعالیت دارند ارسال شود که این مر مستلزم پرداخت هزینه و نیز زمان زیاد می‌باشد. در دوره تعمیرات درایو سعی بر آن است تا دانشجویان با مدارات داخلی درایو (Inverter) آشنا شده و نحوه تست و عیب‌یابی و نیز انجام برخی عملیات تعمیراتی را فرا گیرند. در طول دوره چند درایو معیوب در اختیار دانشجویان قرار داده می‌شود تا به طور عملی نسبت به شناسایی اشکال و برطرف نمودن آن اقدام نمایند.



دوره کارگاه بازآموزی PLC و شبکه


اگر گفته شود اهمیت این دوره از دوره‌های PLC S7 مقدماتی و  پیشرفته بیشتر است، سخنی به گزاف نگفته‌ایم. در دوره‌های  PLC S7 مقدماتی و پیشرفته، دانشجویان با نحوه پیکربندی  و برنامه‌نویسی و تست و خطایابی PLC آشنا می‌گردند اما تا این  مرحله دانشجو فرصت اینکه دانسته‌های خود را به صورت عملی  و در قالب نمونه پروژه صنعتی پیاده‌سازی نماید، پیدا نمی‌کند.

هدف از دوره کارگاه PLC و مانیتورینگ آنست که دانشجو به ارائه راه‌حل‌های  خود برای پیاده‌سازی یک یا چند پروژه صنعتی بعنوان نمونه  پرداخته و برنامه‌ طراحی نموده را توسط سخت‌افزار  PLC تست نماید. در این بین مطالب دوره‌های قبلی یعنی  PLC S7 مقدماتی و پیشرفته و دوره WinCC نیز یادآوری  شده و به نحوی  در ذهن وی  حک می‌گردد. در طول این دوره، دانشجویان با چند سیمولاتور سخت‌افزاری به طور عملی کار می‌نمایند. همچنین در طول دوره، برخی از تکنیک‌های debuging فرآیند از قبیل استفاده از Cross Reference مورد بررسی قرار می‌گیرد.


دوره عیب‌یابی تخصصی PLC S7 و شبکه Profibus


یکی از عوامل مهم در توقف تولید، خطاها و اشکالات پیش‌آمده در سیستم کنترل (PLC) و اجزای آن از قبیل کارت‌های I/O، سنسورها و عملگرها، شبکه‌های صنعتی و امثال آن است. این موارد در شرایط عادی منجر به توقف PLC و در نتیجه توقف فرآیند شده و هزینة سنگینی را به کارخانه وارد می‌کنند. در چنین شرایطی چند موضوع دارای اهمیت فراوان است. این موارد عبارتند از:

الف) جلوگیری از توقف PLC

ب) شناسایی دلیل خطا و نمایش پیام مناسب در مانیتورینگ

ج) اجرای برنامه مدیریت خطا

در صورتی که موارد فوق به خوبی توسط برنامه‌نویس سیستم رعایت شود، هزینه‌های ناشی از توقف فرآیند و در نتیجه توقف تولید، به شدت کاهش پیدا می‌نماید. در دوره آموزشی عیب‌یابی PLC S7 و شبکه، انواع اشکالات رایج در صنعت شبیه‌سازی شده و راه‌حل‌های مناسب به منظور مدیریت خطا ارائه و به طور عملی تست می‌شود.



دوره اصول طراحی و پیاده‌سازی پروژه‌های اتوماسیون صنعتی زیمنس

یکی از نکات مهم در طراحی سیستم کنترل فرآیند و به طور کلی طراحی سیستم اتوماسیون صنعتی، شناخت دقیق نیازهای فرآیند  از یک سو و شناخت دقیق تجهیزات کنترل از سوی دیگر است. منظور از نیازهای فرآیند، مواردی از قبیل: تعداد ورودی‌ها، تعداد خروجی‌ها، فاصلة بین تجهیزات فیلد و کنترل، نیاز به  کنترل PID، نیاز به ارتباطات شبکه و ... است که باید به درستی  مورد بررسی و تحلیل قرار گیرند. منظور از شناخت تجهیزات کنترل، شناخت انواع CPUهای PLC، شناخت توانمندی‌های آنها و توابع قابل پشتیبانی و نیز شناخت کارت‌های I/O و روش انتخاب مناسب نوع PLC، کارت‌های I/O، کارت‌های شبکه و ... است. در دوره آموزشی مربوطه، ضمن ارائه نمونه تمرینات کاربردی، همه موارد فوق مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد.